יוני 2019

לחץ ומתח הן תופעות שכולנו פוגשים ומתמודדים איתן בחיי היום יום. מעוררי לחץ ומתח יכולים להיות אירועים שמחים (כמו חתונה לדוגמא) או אירועים שמסיבות שונות יש לנו קושי להתמודד איתם. לחץ ומתח ברמה נמוכה עשויים להיות חיוביים ולהניע לפעולה, אולם כשהם ברמה שמוציאה אותנו מאיזון, אנחנו חווים אותם כאיום, הגוף מתחיל להגיב, רגשות פחות נעימים עולים, מחשבות טורדניות מופיעות והתפקוד שלנו נפגע עד משתתק כתלות ביכולת ההתמודדות האישית.

כשאנחנו חושבים על הנפש אנחנו מתייחסים למושגים מתח ולחץ כאל מושגים זהים. אולם בטבע ובמושגים הנדסיים, לחץ ומתח הם כוחות הפוכים. חוזק ללחץ הוא מידת העומס שמבנה או רקמה אורגנית יכולים לשאת ליחידת שטח, חוזק למתח הוא מידת המתיחה שאותם מבנים יכולים לשאת מבלי להישבר, להתפרק או להיקרע. בהנדסת מבנים אחד הפתרונות להבטיח שמבנה יעמוד הן בעומסי לחיצה והן בעומסי מתיחה הוא השילוב של בטון שמסוגל לשאת עומסי לחיצה גבוהים  ופלדה שלה עמידות גבוהה בעומסי מתיחה. 

מבנה בטון ברזל

מבנים שנבנו לפני אלפי שנים (הרבה לפני שהתחילו לשלב בין בטון לפלדה), שעדיין עומדים, חזקים ובטוחים, ניתן לראות ברחבי העולם. מבנים אלה, בנויים מאבנים בלבד ללא דבק או כל חומר מחבר ביניהן. הסוד של אותם המבנים, הוא המבנה ההנדסי בצורת קשת. קשת האבנים בנויה ממספר אבנים אי זוגי המסותתות בצורת טרפז הנשענות אחת על השניה, הלבנה העליונה נקראת "אבן ראשה", אבן זו סוגרת את הקשת ומחזיקה אותה יציבה. בין האבנים שבקשת פועלים כוחות לחיצה בלבד, בתחתית הקשת פועלים כוחות מתיחה אופקיים. בחיזוק ובהכנה מתאימה, המבנים מסוגלים לשאת את כוחות הלחיצה והמתיחה או כוחות בלתי שגרתיים אחרים, אפילו רעידת אדמה.

קשת אבנים 2
קשת אבנים 1

ובטבע? מבנה יציב טבעי לחלוטין נמצא אצל רבים מאיתנו במקרר… אם יש לכם ביצים במקרר תוכלו לראות שהחלק העליון והתחתון של הביצה בצורת כיפה. ומהי כיפה אם לא אינסוף קשתות?  בחלקה העליון של הכיפה (כיפת הסלע שבהר הבית, כיפות בכנסיות ובמבנים עתיקים ברחבי העולם, וכן, גם בכיפת הביצה) פועלים כוחות לחיצה בלבד. מבנה הכיפה שומר על שלמותה ועמידותה של הביצה.
הפנמת החוויה הפיזית בגוף היא הדרך הטובה ביותר ללמידה. זו הסיבה לכך שבסדנאות שאני מעבירה, עמדו כבר עשרות אנשים (בעלי אומץ לב מרשים במיוחד) על ביצים, ושצוותים בונים קשתות "אבנים" העשויות מחומרי גלם אכילים. דרך הבניה המשותפת וחוויית ההצלחה כשקשת "האבנים" עומדת יציבה, חשיבות התמיכה הדדית אחד/ת בשני/ה, מורגשת ומופנמת היטב בקבוצה.

עמידה על ביצים
עמידה על ביצים 2
בונים קשת 1
קשת לבני שוקולד לפיסול

תקופות מעברים ידועות כמעוררות לחץ/מתח עוצמתיים. מעברים יכולים להיות ממקורות חיצוניים (מעבר דירה, מעבר בי"ס, פרידה ועוד) או פנימיים (שלבי התפתחות, מעברים רגשיים ועוד). מעורר הלחץ/מתח בעת מעבר הוא כפול: גם פרידה ממקום/מצב ידוע (גם אם הוא לא היה המיטיב ביותר) וגם חוויית אי וודאות לגבי המקום החדש אליו עוברים. כשאנחנו עוזבים מקום ידוע ומוכר, החוויה הפיזית בגוף היא שהקרקע אינה יציבה, ממש כמו ברעידת אדמה. הבשורה הטובה היא, שבמקרים רבים, אנחנו יכולים ליצור לעצמנו קרקע יציבה והגנה העומדת בלחצים כמו קשת, כמו כיפה, כמו ביצה.
מה עושים?
מעבר להנחיה הבסיסית של לעשות ספורט בכלל ותרגילים לחיזוק מרכז הגוף בפרט (כשמרכז הגוף מתחזק גם הנפש מתחזקת!!), ישנן 2 דרכים מעולות איתן אני עובדת כ"עזרה ראשונה" עם מטופלים שסובלים ממתח ולחץ ו/או מחרדה:  

1. אחיזה משולבת:
ידוע שתרגילי נשימה מסייעים להרגעה. ואכן, גם אני מלמדת סדרה של תרגילים מצויינים (אחרי שחוויית המתח, הלחץ והחרדה ירגעו, נוכל להתפנות לאיתור המקור ולעשות תהליך שחרור). הראשון שבהם, אותו אני מלמדת כבר במפגש הראשון עם הנחייה לתרגול יום יומי הוא באמת מספר 1. מרגיע, מקרקע, אוסף. מטופלים מדווחים שהם קמים ליום רגוע לאחר תרגול בבוקר עוד לפני שיצאו מהמיטה ועל חזרה לשנת לילה מלאה ורגועה כשתרגלו אותו לפני השינה. אחיזה משולבת הוא תרגיל שמפעיל את שלושת מימדי הקשר בין המוח והגוף (אסביר על כך בפוסט נפרד בהמשך). את התרגיל אפשר לבצע בעמידה, בישיבה או בשכיבה. התרגיל נהדר להרגעה לפני אירועים מלחיצים, להתחלת או לסיום יום ובכלל באופן כללי כשהמצב רעוע. מומלץ לתרגל לפחות פעם ביום, אפשר יותר.

מה עושים?
מצליבים רגליים כשכפות הרגליים מונחות על הריצפה (או על המיטה), מצליבים את הידיים ומצמידים כף אל כף, מקרבים את כפות הידיים מוצלבות וצמודות אל הגוף ומניחים על החזה (אם קשה ניתן להסתפק בהצלבת ידים והנחתן על החזה), הלשון נוגעת בחיך העליון, אם אפשר עוצמים עיניים – נושמים נשימות עמוקות ומתרכזים פנימה. נושמים כ-5-8 נשימות. משחררים את ההצלבה בידיים וברגליים ומחזיקים כדור דמיוני בין כפות הידיים מול הפנים, נושמים כ-5-8 נשימות עמוקות. נושפים נשיפה גדולה (שכל מה שלא עושה לנו טוב, יצא החוצה) לתוך הכדור הדמיוני תוך פתיחת הידיים מאתנו קדימה.

אחיזה משולבת 1
אחיזה משולבת 2
אחיזה משולבת 3
אחיזה משולבת 4

2. הכנת אוכל: גינון, עבודות כפיים, יצירה ומגע בחומרי גלם, מקרקעים ומרגיעים. לבישול ואפיה יתרונות נוספים:
לבישול ואפיה ובפרט לעבודה עם מתכונים נדרשים תכנון, התארגנות ועבודה מסודרת בשלבי עבודה. פעולות חזרתיות (חיתוך, גירוד, קיצוץ, מילוי וסגירה ועוד) נחווים בגוף כתנועה מונוטונית מרגיעה. לישה ומגע עם חומרים מאזנים את מערכת החישה העמוקה (המערכת הפרופריוספטיבית) וע"י כך מקטינים חרדה. כשאנחנו מתארגנים לבישול ובזמן הבישול עצמו, כל הפעולות האלה מיושמות כפעולות פיזיות, רגשיות וקוגניטיביות, נטמעות בגוף ויוצרות סדר וארגון פנימיים, חוויית שליטה ורגיעה. בנוסף לכך, דרך הבישול מתגלים כוחות ומשאבים פנימיים חדשים. כשמודעים להם, ניתן להיעזר בהם בכל מרחבי החיים.
עבודה עם אוכל בבית היא תרפיה. בסדנאות ובקליניקה מתבצעת הרחבה והעמקה לתרפיה דרך עיבוד מילולי של החוויה, התבוננות על משמעות התוצר הבישולי כמייצג תכנים פנימיים שעוברים טרנספורמציה, החזרת התכנים לגוף תרתי משמע, הן כמאכל והן כמטאפורה לשינוי שנעשה. בסדנאות ובקליניקה הבישול כתרפיה מהבית מורחב לתרפיה בבישול לעשיית שינוי.

העברת בצק במכונת פסטה
שוקולדים

חופשת הקיץ היא אחת מהתקופות בהן מתבצעים מעברים רבים. אחד המעברים המורכבים הוא המעבר שחווים בוגרי ביה"ס היסודי שעוברים לביה"ס של הגדולים. עבורם הכנתי סדנת מעברים מיוחדת.  בקישור המצורף תמצאו את כל הפרטים.

ואיך אתם יכולים לעזור לעצמכם בבית בכוחות עצמכם? אני ממליצה לעשות ספורט, לבצע אחיזה משולבת ולהכין לעצמכם אוכל על בסיס קבוע (ולא רק לשם הרגעה. למה עוד? על כך אכתוב בפוסט נפרד בהמשך). במידה ומשהו בתרגיל לא ברור ובכלל לכל שאלה, אני פה בשבילכם. ואם אתם חווים מתח בחיים, בבית ו/או בעבודה, וזקוקים לעזרה ביצירת "קשת אבנים" פנימית ויציבה ברמה האישית, הזוגית, המשפחתית, בצוות או בהנהלה, דברו איתי. אשמח לסייע לכם דרך עבודה קבוצתית או פרטנית, אלווה אתכם בתהליך לאיתור ושחרור מקורות המתח הצרובים בגוף, ביצירת מיומנויות להתמודדות ובהטמעת שינוי. 

מאחלת התמודדות קלה עם המתחים והאתגרים שהקיץ מזמן לכולנו,

שלכם,
רונית.

לקריאת הפוסטים הקודמים ליחצו כאן.

מעוניינים לקבל את הפוסטים  הבאים ישירות אליכם לאימייל? מלאו את הפרטים ושילחו, אצרף אתכם בשמחה לרשימת התפוצה