אוגוסט 2021

האם את.ה סלשר.ית //?

אם צצים לך כל הזמן רעיונות חדשים בראש, יש לך מספר מטרות במקביל, מבחוץ ואולי גם בפנים נראה ומרגיש שאת.ה לא יציב.ה,
לא עקבי.ת, מתחיל.ה דבר חדש לפני שהקודם מסתיים, ובכללי את.ה גם וגם גם. כנראה שאת.ה סלשר.ית ///

אנשי הגם וגם הם לרב אנשים שמחצית המוח הימנית, ההוליסטית היא המחצית הדומיננטית שלהם. אנשים שתפיסת ועיבוד המידע שלהם מבוססים בעיקר על החווייה. בטבע שלהם לחפש כל הזמן דברים חדשים, הם אינטואיטיבים, יצירתיים וזורמים, מתמקדים בתמונה השלמה ורק אחכ יורדים לפרטים, חושבים ועסוקים בו זמנית במספר דברים, בעלי אינטלגנציה רגשית גבוהה ועוד.

פיזור מחשבתי, אסוציאציות מרובות, התחלות חדשות לפני סיום הקודמות, קושי בהתמדה, השארת משימות פתוחות ועוד,
מאפיינים את אנשי הגם וגם //. אלו הם גם חלק מהמאפיינים של הפרעת קשב וריכוז.
מה זה קשב? קשב הוא המקום שבו נמצאת תשומת הלב שלנו ברגע נתון.
וברגע נתון אחד, הקשב שלנו יכול להיות ב 100% רק במקום אחד.
בניסוי שערך הפסיכולוג דניאל סימונס בשנת 1999, הוא הוכיח שכאשר אנחנו מקדישים תשומת לב מלאה למשימה פשוטה אנחנו עיוורים לדברים אחרים, גם אם הם נמצאים לנו מול העיניים. בסרטון selective attention test  ניתן לראות זאת היטב.
כלומר, כאשר אנחנו "ממוקדים" במספר דברים בו זמנית, אנחנו לא ב 100% קשב ( = תשומת לב) בכל אחד מהם.

 

לכולנו יש 2 מחציות מוח, אחת בעלת מאפיינים לוגיים והשניה בעלת מאפיינים הוליסטיים. אחת מהן היא המחצית הדומיננטית שלנו. למחצית המוח הדומיננטית יש השפעה עצומה על הקשב וההתנהלות שלנו, אך לא רק לה. מי שקובע הוא שילוב האיברים הדומיננטיים – הפרופיל הדומיננטי הייחודי האישי שלנו (מוזמנים לקרוא פה – פרופיל הדומיננטי מהו ואיך מאבחנים אותו). למאפיינים ההוליסטים, המאפיינים את אנשי הגם וגם // כמו למאפיינים הלוגיים יש הרבה מתנות, לצידן גם מגבלות.
המתנות של המאפיינים ההוליסטיים נובעות מהסקרנות, היצירתיות, האותנטיות, הבנת התמונה השלמה, הרגישות וגם מיכולת הגם וגם //. המגבלות של המאפיינים ההוליסטיים נובעות מהפיזור, מחוסר המיקוד בפרטים, משיעמום מהיר וגם מהגם וגם…

רבים מאנשי הגם וגם // חיים בתחושת בלבול, חוסר הגשמה, קושי בניהול עצמי (בזמן ובכלל) ובגדול בתחושה שהם לא בסדר.
כי שפע רעיונות, תשוקה, ידע נרחב, רצון לעשות טוב בתחומים שונים זה נפלא!!
אבל… התחלה של דבר ועוד דבר ועוד מבלי לסיים את מה שהתחלת מתקבלת לרב ע"י החברה כמשהו לא תקין, אפילו שמבחינתך לרב עזבת ועברת הלאה מתוך שיעמום ומיצוי.
בזהירות אפשר לומר, שהמסר הכללי הוא שאם התחלת משהו ולא סיימת אותו, כאילו לא עשית אותו בכלל…

אז…
יש לי חדשות בשבילכם. להיות גם וגם // זה נפלא!! במיוחד בעידן החדש שבו יש הרבה יותר פתיחות ואפילו יתרון לאנשים שהם גם וגם. במיוחד עכשיו העולם זקוק לא.נשים שמביאים רעיונות חדשניים, לומדים מהר, גמישים וסתגלתניים. 
לכן, אל תוותר.י על הטבע והאותניטיות שלך, נהפוך הוא!
ואם את.ה מנהל.ת או הורה של אדם שהוא/היא גם וגם // למד לראות ולתת מקום למתנות שהוא/היא מביאים, קבל.י בהבנה ועזור לו.ה להתמודד עם התחושות והקשיים.
לדוגמא בניהול עצמי.

קושי בניהול עצמי הוא לא גזירת גורל, זה לגמרי בר שינוי! 
תוך כדי עשיית כמה דברים במקביל, ניתן ליישם כלים שעוזרים בניהול העצמי ועל הדרך מחזקים את המחצית השניה, הלוגית (עליה ארחיב בפוסט אחר), זו שחושבת ופועלת בדיוק הפוך מגם וגם //. כשנחזק את המחצית הלוגית (הלא דומיננטית למי שהדומיננטית שלו.ה היא המחצית ההוליסטית), נהיה הכי גם וגם, גם הוליסטים וגם לוגים. 
תפקוד של המוח השלם. הכי טוב שיכול להיות!!

לדוגמא:

לאנשי הגם וגם // יש פעמים רבות נטיה לעשות את מה מושך אותם/ מה שדחוף במקום את מה שחשוב. עניינים חשובים הם לעיתים משעממים, לעיתים מפחידים… אין לנו מוטיבציה בשבילם ובדכ אנחנו דוחים אותם ו/או נמנעים מלעסוק בהם. מוכר?
עניינים חשובים דורשים פרואקטיביות. דורשים בו זמנית התמקדות וקידום של החשוב לצד הזזה הצידה של הדחוף (במידה והוא לא חשוב) או של מה שממש מושך אותנו כרגע.

כלי מעולה שעוזר בתיעדוף מטרות/ משימות הוא
טבלת חשוב-דחוף

מה עושים?

הכן.י רשימה של כל המטרות/ מטלות/משימות בהן את.ה עסוק.ה במקביל/ בתקופה הקרובה.

לגבי כל משימה, שאל.י את עצמך:
האם המשימה חשובה?
האם המשימה דחופה?
בהתאם לתשובה מקם.י את המשימה בטבלה.

לדוגמא:

 

לאחר שכל המשימות רשומות בטבלה:

* את משימות החשוב-דחוף עשי/ה עכשיו או שבץ.י אותן ביומן לפני הדד ליין.

* את משימות החשוב – לא דחוף שבץ.י ביומן שבועי כבלוקים סגורים ובעדיפות בחלוקה לצבעים בהתאם לנושא (עבודה, משפחה, ספורט, לימודים, קידום רעיון וכד').

* את משימות הדחוף – לא חשוב העבר.י לביצוע של מישהו אחר

* את משימות הלא חשוב ולא דחוף השתדל.י להוציא מחייך.


ואחרי כל זה…
אנשי הגם וגם // הם אנשים אינטואיטיביים ופחות מסתכלים ביומן…
אז… למרות שעצם הכנת הרשימה והטבלה היא יציאה מאיזור הנוחות שלך, ומעקב אחרי היומן דורש מאמץ, עשי.ה את זה. בפעם הראשונה יווצר מעגל עצבי חדש, ככל שתתמיד.י תחזק.י אותו והוא יהפך להרגל (בדיוק כמו לחזק שריר באימון). הקפד.י לעקוב אחרי היומן, לבצע את המשימות בהתאם למתוכנן ולא לוותר על משימות חשובות גם אם יש רצון להימנע מהן, כשמשהו בלתי צפוי קורה או שיש רצון למשהו רגעי אחר. 
על הדרך להתמודד עם מצבים כאלה, בפוסט אחר בהמשך.

בהצלחה והנאה

שלכם,
רונית

 

לקריאת הפוסטים הקודמים ליחצו כאן.

מעוניינים לקבל את הפוסטים  הבאים ישירות אליכם לאימייל? מלאו את הפרטים ושילחו, אצרף אתכם בשמחה לרשימת התפוצה