פרופיל דומיננטי –
מהו ואיך מאבחנים אותו?

פרופיל דומיננטי הוא נטייה מולדת אישית וייחודית לדרך חשיבה, למידה, תקשורת, תנועה, תפקוד והתנהלות בכל תחומי החיים.

חוקרים משערים שהדומיננטיות נקבעת סביב גיל 9 שבועות להיריון מטעמי הישרדות ( Carla Hannaford PhD, The Dominance Factor). בזמן זה, העובר מפתח יכולות "מובילות" לתגובה מהירה במצבי הישרדות. מכיוון שהישרדות הוא הצורך הבסיסי ביותר, דרך פעולה זו נצרבת במוח כדרך המובילה לאורך החיים ובפרט תחת איום ובמצבי מתח.

לכולנו 2 מחציות במוח, 2 עיניים, 2 אוזניים, 2 ידיים ו-2 רגליים.
העין, האוזן, היד והרגל במחצית הגוף הימנית מחוברות דרך מערכת העצבים למחצית המוח השמאלית. העין, האוזן, היד והרגל במחצית הגוף השמאלית מחוברות דרך מערכת העצבים למחצית המוח הימנית. 
לכל אחת ממחציות המוח תכונות, מאפיינים והתמחות משלה. שיתוף פעולה של שתי המחציות, משלים לתפקוד מהמוח השלם.
לאיברים בכל מחצית גוף, תכונות ומאפיינים בהתאמה למחצית המוח אליה הם מחוברים, וכמו המוח, שיתוף פעולה ותיאום בין כל זוג איברים (עיניים, אוזניים, ידיים, רגליים), מאפשר תפקוד מיטבי ואופטימלי.

כאן נכנס הפרופיל הדומיננטי לתמונה…
מבין כל זוג איברים- 2 מחציות מוח, עיניים, אוזניים, ידיים ורגליים, יש אחד דומיננטי. הוא זה שיהיה ראשון שיוביל את אופן קליטת המידע החזותי והשמיעתי, על פי מאפינייו תהיה עדיפות לעיבוד המידע שנקלט, אופן ודרך הביטוי, התנועה וההתנהלות בכל מקום ובכל מצב.

דגם מלא

שילוב האיברים הדומיננטיים הוא הפרופיל הדומיננטי האישי הייחודי שלנו. זוהי השפה הייחודית של כל אחד ואחת המאופיינת ע"י דרך עיבוד המידע והחשיבה (לוגית או הוליסטית), ההעדפה לקליטת מידע חזותי או שמיעתי ובאיזה אופן, טון וקצב הבעת השפה, איך ומה נגיד ונכתוב, היציבה, התנועה הפיזית והתנועה בחיים, ההתנהלות והתפקוד בשיגרה, ובמיוחד במצבי מתח ולחץ. 

מתמטית, ישנם 32 שילובים אפשריים, לכל אחד מאיתנו נטייה להתנהל על פי אחת האפשרויות.

32 דגמים

הנטייה להתנהל על פי אחת מהאפשרויות תלוייה בשימוש שעשינו במהלך החיים במחצית השניה, הלא דומיננטית. 

הבשורה הטובה היא שככל שעשינו שימוש רב יותר במחצית המוח, העין, האוזן, היד והרגל הלא דומיננטיות במהלך החיים, המחצית השניה מתחזקת ואנחנו קרובים לאיזון ולתפקוד מיטבי.

הבשורה הפחות טובה…, תמיד תהיה לנו העדפה למחצית הדומיננטית (שילוב האיברים הדומיננטי שהוא הפרופיל הדומיננטי הבסיסי שלנו). במצבי מתח, הפרופיל הדומיננטי הוא זה שינהל אותנו. ילדים, נוער ומבוגרים רבים חוו וחווים מתח רב במהלך החיים. לפרופיל הדומיננטיות השפעה קריטית על התפקוד שלנו במצבי מתח, מה שגורם ליצירת מתח נוסף, לקשיים בזיכרון, בלמידה ובתפקוד, ובמצבי קיצון לרכישה של חוסר אונים נרכש.

הבשורה הבאמת טובה מחולקת ל-2:
1. עצם איבחון הפרופיל מאפשר הבנה והכלה של עצמנו ושל השונות בינינו לבין אחרים. מלמד איך נכון יותר לנהוג עם השותפים שלנו לחיים או לעבודה, וע"י כך לשפר משמעותית מערכות יחסים, תפקוד וביצועים. האיבחון מאפיין את דרך קליטת המידע והעיבוד המועדפים ומכוון ללמידה קלה ואפקטיבית יותר ואפילו למיקום הנכון לשבת בכיתה בזמן שיעור או הרצאה.
2. זה בר שינוי!! בכל גיל! ככל שאנחנו מיישמים כלים והנחיות מותאמים לפרופיל הדומיננטי האישי שלנו, אנחנו מחזקים את האיברים הלא דומיננטיים ויוצרים שיתוף פעולה בין שתי מחציות המוח והגוף.  התפקוד שלנו באופן משמעותי טוב יותר, הערך והביטחון העצמי עולה, מצבי מתח פחות משפיעים עלינו ויש לנו את היכולת הפנימית להיות אותנטים, לפעול מתוך בחירה ולהיות במיטבנו.

איך מאבחנים פרופיל דומיננטי?

בקליניקה, בעזרת בדיקת שריר קינסיולוגית (מוזמנים לקרוא על בדיקת שריר קינסיולוגית כאן ), ניתן לאבחן תוך מספר דקות את האיברים והשילוב הדומיננטי באופן מדויק.

שלא בפגישה פנים אל פנים, או מול קהל רב זה לא אפשרי. אך מהכרותי את המאפיינים ומשמעות האיברים הדומיננטיים, והשילוב שלהם על דרך החשיבה, הלמידה, הזיכרון, התקשורת, התפקוד וההתנהלות ביום יום ובפרט במצבי מתח, פיתחתי שאלון קצר שמענה עליו מזהה את הפרופיל הדומיננטי האישי באופן שקרוב מאד לפרופיל המדויק (כולנו אנשים, לכולנו הייחוד שלנו, לכן, שאלון לעולם לא יהיה מדויק ב 100%).

זיהוי הפרופיל הדומיננטי ויישום הכלים וההנחיות המותאמים אישית משפרים יכולות וביצועים, מקדמים אותנטיות, שלמות ואיזון וכפועל יוצא, מעלים ערך וביטחון עצמי, הגשמה, סיפוק ושמחה.
פעמים רבות הם לא פחות ממשני חיים! 

נשמע מעניין? 
רוצים לאבחן את הפרופיל הדומיננטי שלכם?
לקבל כלים והנחיות פשוטים ליישום 
ולשפר יכולות, ביצועים ומערכות יחסים?


לסדנאות והרצאות מעשיות לאירגונים ליחצו כאן

לסדנאות והרצאות מעשיות לקהל הרחב ליחצו כאן

 

  או מלאו פרטים ושילחו

לקריאת הפוסטים הקודמים ליחצו כאן.

מעוניינים לקבל את הפוסטים  הבאים ישירות אליכם לאימייל? מלאו את הפרטים ושילחו, אצרף אתכם בשמחה לרשימת התפוצה